h1

Artificialitatea este o boala a sufletului

Martie 13, 2010

„Cand eram tanar si abia incepeam sa observ scena umana, un lucru care m-a surprins puternic a fost artificialitatea predicatorilor. Lumea in care traiau ei era, mi se parea mie, departe de realitate.

Eu nu am crescut intr-o familie crestina, prin urmare nu am fost familiarizat cu limbajul religios conventional. De aceea, cand se intampla sa aud o predica, ascultam cu o ureche netocita de obisnuinta. Cat de ciudat imi sunau predicatorii, cat de artificial tonul lor si cat de nenaturala comportarea lor!

Si ei erau oameni, fara nici o indoiala, dar le lipsea complet candoarea si franchetea pe care le vedeam in ceilalti oameni. Lipsea abordarea indrazneata, de la om la om. Ei parea a se teme de ceva, desi nu puteam spune de ce anume, caci cu siguranta persoanele supuse, rabdatoare, aproape indiferente care ii ascultau erau destul de inofensive. Oricum, nimeni nu acorda multa atentie celor spuse de ei.

Si totusi, ei vorbeau cu atata precautie, parca pe un ton de scuza, incat aveai impresia ca ar fi preferat sa taca din cand in cand pe cativa dintre ei, am inteles semnificatia proverbului francez (desi nu l-am auzit decat cativa ani mai tarziu): „Exista trei sexe: masculin, feminin si cel al predicatorilor”.

Ei bine, eu sunt intru totul de partea predicatorilor si nu ma astept ca ei sa fie desavarsiti, dar sunt, de asemenea, intru totul in favoarea sinceritatii. Nu pot sa cred ca cineva care vorbeste cu precautie poate sa vorbeasca eficient. Timiditatea ii va zadarnici eforturile, lipsindu-le de orice putere.

Este adevarat ca Biserica a avut de suferit din partea oamenilor agresivi, care mai degraba s-ar fi batut decat sa se roage, dar a suferit mai mult din cauza predicatorilor timizi, care preferau sa fie amabili decat sa actioneze drept. Acestia din urma au produs mai mult rau, chiar si numai pentru motivul ca sunt asa de multi. Totusi eu nu cred ca trebuie sa alegem intre cele doua categorii. Este intru totul posibil a avea si dragoste, si curaj in acelasi timp, a fi si sinceri, si loiali.” Vorbirea voastra sa fie intotdeauna cu har, dreasa cu sare”. Coloseni 4:6

Absenta sarii face ca multe din predicile noastre  sa fie insipide si plictisitoare. „Poate fi mancat fara sare ceea ce este insipid? Sau are vreun gust albusul de ou”?

Poate ca scolile noastre teologice gresesc aici. Ele se lupta sa formeze predicatori care sa fie totul pentru toti oamenii, dar intr-un sens la care Pavel nu s-a gandit niciodata. Vor cu orice pret ca studentii lor sa fie cultivati si fac asta extragand din acestia toata sarea si lasand numai o dulceata si o lumina care, unora dintre noi, nu ne pare deloc a fi nici dulceata, nici lumina. Tot ce este natural, autentic,original este indepartat cat se poate de mult. Orice sunet strident e eliminat din vorbire, orice exprimare colturoasa este data la o parte cu grija.

Tanarul este invatat sa gesticuleze cu gratie, sa zambeasca imperceptibil si sa para cat mai cult. Limbajul direct pe care oamenii il folosesc in mod natural cand vorbesc unii cu altii, este inlaturat, fiind inlocuit cu un jargon confuz, ambiguu si bombastic. Rezultatul final este artificialitate si ineficienta ( lipsa de autenticitate).

Dar sa revin la experienta mea: prin indurarea lui Dumnezeu, mi s-a oferit posibilitatea, mai tarziu, sa aud un evanghelist  care era cu adevarat om si care le-a facut ascultatorilor lui complimentul de a-i considera si pe ei oameni. El stia ce voia sa spuna si o spunea fara teama; iar oamenii intelegeau spusele si sau le acceptau, sau le respingeau. Slava Domnului, multi dintre ei le-au acceptat.

Orice om care se ridica sa vesteasca Cuvantul trebuie sa vorbeasca cu ceva din autoritatea cutezatoare a Cuvantului insusi. Biblia este cartea dragostei supreme, dar, in acelasi timp , ea spune lucrurilor pe nume, cu toata franchetea. Scriitorii ei nu sunt niciodata neciopliti sau neamabili, dar sunt, in mod constant  onesti si pe deplin deschisi. Tot ce scriu ei este marcat de un mare sentiment al urgentei.  Ei sunt profund preocupati de decizii morale. Pe ei ii intereseaza mult mai mult gloria lui Dumnezeu si binele oamenilor decat protocolul.

Cineva ar putea fi tentat sa ii ofere sfaturi tanarului predicator, pentru a-l impieica sa devina un simplu furnizor de platitudini religioase artificiale, dar o analiza mai atenta arata cat de inutil ar fi acest lucru. L-ar putea indemna sa-i studieze pe cei mai buni scriitori si vorbitori, sa isi dea silinta sa fie original, sa cerceteze cu atentie lucrurile inainte de a vorbi despre el, sa evite cliseele, sa foloseasca un limbaj natural; dar aceasta inseamna a nu fi realist. Artificialitatea religioasa nu este o chestiune tehnica, ci una profund umana si spirituala. Este o boala a sufletului care nu poate fi vindecata decat de Medicul sufletelor.

Pentru a scapa de capcana artificialitatii, este necesar ca omul sa aiba o experienta personala si profunda cu Dumnezeu. El trebuie sa-I fie total consacrat lui Christos si sa aiba ungerea puternica a Duhului Sfant. Mai mult, el trebuie sa fie eliberat de frica de om. Atentia lui trebuie sa se concentreze asupra lui Dumnezeu, si nu asupra omului. El trebuie sa lase ca in predicile lui sa apara si tot ce ii este lui scump. In fiecare predica a lui trebuie sa lase afara tot ceea ce ii este scump lui. Trebuie sa predice astfel , incat sa-si puna in primejdie viitorul, slujba, chiar si viata. Trebuie sa lase in seama lui Dumnezeu consecintele si sa vorbeasca precum unul care nu va mai avea mult de vorbit pana cand va fi chemat la judecata. Daca procedeaza astfel, oamenii vor sti ca aud un glas, si nu doar un simplu ecou.”

Anunțuri

28 comentarii

  1. Foarte bine spus,predicatorul trebuie sa fie eliberat de frica de om.


  2. Cred ca ar trebui sa lasam ,,amabilitatea,,la o parte cand este o lupta pe o viata si pe o moarte vesnica pentru sufletele semenilor nostri.


  3. OFF-TOPIC:
    Provocare pentru tine si nu numai:
    CITESTE & IMPLINESTE! http://wp.me/pFguP-n8


  4. Apropo de amabilitate, Albert Einstein a dat o definitie spunand ca „Oamenii au inventat politetea ca sa isi ascunda propriul egoism”.


  5. O problema a predicatorilor artificiali este ca tind sa creeze oameni asemeni lor, pana ce sunt dati in vileag de Dumnezeu. Doamne da-ne oameni curati si plini de Duh!


  6. Da, si cei care vin in adunare trebuie sa semene cu ei si nu cu Domnul Isus Christos.


    • Paraclet(dela paracletos?)
      ce asemnare cu fr Tozer,sunteti rude? . 🙂


      • ai dreptate domnule paraklet
        spune intotdeauna adevärul si vei fi binecuväntat
        nu te läsa päcälit de multimes lupilor imbräcati in oi


  7. Cineva spunea ca trezirea trebuie sa inceapa cu predicatorii. Cand acestia sunt plini de foc, este usor sa aprinda intreaga adunare. Trezirea insa poate porni, si adesea se intampla, din adunare. Dar un predicator orgolios, poate impiedica aceasta trezire, poate stinge Duhul. Sper sa ma fi facut inteles.


    • altcineva spunea sa ne imaginam biserica precum o cladire cu mai multe etaje(nu e greu de imaginat astazi). aprindeti parterul si focul se va intinde in toata cladirea…


  8. Te-ai facut inteles Florin, acum noua ne ramane sa stam in genunchi pentru ei si sa ne rugam.


  9. In 1997 a aparut la Cluj prima carte,asa stiu eu cel putin,a lui Tozer…*In cautarea lui Hristos*
    De atunci au parut pe rand cateva,iar mai nou Editura Perla suferintei a editat o multime si mai sunt in curs de apartie.Cred ca fiexare pastor,fiecare predicator ar trebui sa i citeasca cartile…
    Inchinare si distratie,este una din cele care pot deschide ochii asupra faptului ca am schimbat felul de inchinare intr+unul lumesc.


  10. are voie sa comenteze oricine?
    nu am inteles de ce s+au stres cele doua comentarii
    pe care le+am scris…am jignit pe careva ?
    Domnul sa ne fie tinta…nimic lumesc innoi..nadejdea slavei in Hristos in noi..
    semneaza
    *oricine*


  11. Artificialitatea este o boala a sufletului.Concluzia: sa nu fim artificiali …sa nu ne ascundem numele..nici sa nu folosim poza altor persoane…


  12. Ce as putea sa mai comentez.citesc ceea ce a scris acest om a lui Dumnezeu[Tozer]si nu pot sa zic ca vorbeste drept si adevarat.Ar fii benefic pt.crestini sa fie mai multi predicatori ca el,dar daca nu sint……. am inceput sa ne multumim si cu firicelele firave de iarba aproape uscata pe care ni le dau sa mancam multi predicatori pe care ii avem astazi,mincam si tot flaminzi raminem,unii am si uitat ca mai este si o iarba verde si grasa pe care am puteao paste.Daca ai un predicator care vorbete calauzit de duhul sfint atunci esti binecuvintat sustinel,roaga-te pt.el ,ajutal si critical mai putin sau deloc.Fii binecuvintat.


  13. A.W. Tozer a trait prin Duhul Sfant,a pastorit si predicat cu dragoste si putere de sus,avand „acel
    „ceva” deosebit,creativitate si originalitate,azi mancam
    de multe ori doar PAIE!
    Multi vorbesc,dar putini predica.
    Altii imita,luand predicile de pe Net.


  14. Pot sti cine este proprietarul blogului?dupa avatar este fratele Tozer…chiar si dupa prezenta…..
    Este un blog care ar trebui sa fie f.viu,dar daca nici proprietarul nu-i?. 😦


    • elisa dragä ce e cu tine????!!!!!tu nu sti cä sfintii sunt vii si ideile lor la fel……si toti care se hränesc cu invätäturä sänätoasä!
      DOMNUL IESUS CHRISTOS ESTE VIU si TOTI CARE FAC PARTE DIN TRUPUL LUI INDIFERENT DE SPATIU SI TIMP(El e D-zeul lui Avraam,Isac si Iacov……..a celor vi…deci nu acelor morti……….


  15. a)Lucrez mult in perioada asta,b)apoi urmeaza si ceva conferinte pe care nu vreau sa le ratez, c)iar timpul liber mi-l petrec in partasie cu trupul lui Christos sau in singuratate citind in natura doar eu cu Dumnezeu.

    Domnul sa ma calauzeasca in articolele urmatoare.
    Proprietar suveran absolut al vietii mele si al sufletului fr. Tozer este Dumnezeu, eu sunt doar cel care administrez acest blog.
    Ideea si initiativa creeari acestui blog a venit dupa o zi de post.

    Alex
    Mult har si tie Elisa.


  16. Ideea creerii blogului este una binevenita,in lumea de acum,care se ocupa cu calvinismul,arminianismul,in loc sa se preocupe de o partasie cu Domnul,pocainta si ajutorare de frati.
    Nu inteleg de ce esti asa de putin prezent;
    deci nu cu exagerare,dar nici cu absenta prea mare;
    -trebuie sa fie „ceva viu” ca sa ne zideasca.

    -A-ti petrece timpul cu Trupul este frumos… a citi in natura minunat;a-l iubi pe Tozer benefic(mai ales pt cei care doresc sa fie aproape de Domnul);
    de ce folosesti pseudonimul acesta, stiu ca inseamna Duhul Sfant;
    -de ce folosesti poza lui?
    -care Alex esti,Andone? nu! Tantar?nu!
    Este secret?
    Mult har,pace sfanta si binecuvantare!

    Mi-s tare dragi oamenii profunzi,care cauta sa traiasca aproape de frati,aratand astfel ca_l iubesc pe Domnul.
    P.S>mi s-a parut? am visat? ca a fost schimbat avatarul si numele?daca nu a fost asa,inseamna ca ,chiar am visat,asa tare m-am bucurat;de aplecarea urechii;apoi amvazut ca nu se schimbase nimic,ce a fost de fapt,visul meu?Nu am mai tarit asemnea confuzie.


    • paraklet nu inseamna Duh Sfant, ci inseamna inlocuitor. Omul vrea sa continue o lucrare inceputa de teologul cu pricina, in acelasi spirit in care s-a inceput aceasta lucrare. Si din ce citesc aici, bine face:)


  17. E cineva pe aici?

    Citesc Atributele lui Dumnezeu,partea a I a, de Tozer, minunata carte, ma umple de uimire, aziti:” Dumnezeu cand a facut lumea a cantat”…v-ati gandit vreodata la asta?
    sau:El nu vrea „sa venim la El cu marea noastra supraincarcare de teologie, ci intr-un mod intim, sincer si simplu.”
    Am complicat totul acum incat „un erudit este ca si un batut in cap”,cauta sa explice totul….” eu nu cunosc cine erau cei de la Cina…..dar la 5 minute dupa rapire va voi putea spune…”. 🙂
    „Crestinismul decade si ajunge in mocirla, pentru ca
    dumnezeul crestinismului modern, nu este Dumnezeul Bibliei”cat de infiorator suna…
    Acest om a lui Dumnezeu, care a fost oprit la un moment dat de Domnul sa mai predice, punandu-l sa scrie, este o minune Dumnezeiasca,,,,este o pierdere mare pentru cine nu-l citeste, Domnul a pus in el
    puterea Lui.


  18. Intr-adevar.La locul de munca ii citesc si eu opera.De ar citi toti tinerii din Romania scrierile lui cu privire la Trairea Adevarului.
    Ce inseamna de fapt A il urma pe Isus Christos.

    Multumesc din nou de interventie.
    Mult har si putere sa te insoteasca in tot ceea ce faci spre Gloria Sa.


  19. Mai nou Elisa tinerii prin Biserici sunt cenzurati sa nu citeasca cartile lui Ravenhill si Tozer.
    E si normal.
    Pentru ca sunt o reala amenintare la coruptia liderilor actuali.


    • cenzurati imi pare cam mult. la urma urmei cine e oprit astazi sa citeasca ce vrea intr-adevar sa citeasca? eventual sfatuiti…?!


  20. http://behaituloilorsiglasulpastorului.wordpress.com/
    predicatori timizi ? de acest blog, ce zici ?


  21. Comentariu in asteptare…. cand citesti acest anunt, cenzura este cu siguranta aplicata . Asta dovedeste nesiguranta in credinta , si frica de Cuvantul din Prov.18:17
    Cel care vorbeste intai in pricina lui, pare ca are dreptate, dar vine celalalt si-l ia la cercetare. –


  22. Se pare ca Dumnezeu se foloseste de oamenii lui pentru a-si trezi poporul. Ma rog ca sa luam aminte la mesajele acestea si sa ne apucam de lucruri serioase.



Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: